TEHETSÉGSÁV ÓRÁK VÁLASZTÁSA, 9-10. ÉVFOLYAM

Kedves Diákok!
Az alábbi táblázatokban találjátok a 9-10. évfolyam számára meghirdetett tehetségsáv órákat. Ezekből kell választanotok (kivéve biológia-kémia tagozatosok) kedd (szeptember 4.) 16 óráig a következő linkeken:

Akik a  mostani 10. évfolyamosok közül tavaly már jártak a Sport és történelemre, idén ne válasszák ezt a kurzust!

TEHETSÉG ÓRÁK 9. ÉVFOLYAM 2018/19. TANÉV,

HETI 1 ÓRA kötelezően választható tárgy

 

1. Beszédműhely (Babicz Mária) Toastmasters kurzus és prezentációkészítés

Ezen az órán megtanulhatsz szabadon beszélni nyilvánosság előtt, közönség előtt bátran megszólalni, előadást tartani, prezentációt készíteni PowerPoint segítségével hatásosan. Gyakorolhatod azt, hogy hogyan lehet természetesen és frappánsan megnyilatkozni, rögtönözni, könnyedén társalogni, érvelni, vitázni, jól kérdezni. Mindezt játékos formában, támogató környezetben, miközben nemcsak a szókincsed, a beszédtechnikád, a vitakultúrád fejlődik majd, hanem az önbizalmad is. A gyakorlatok segítenek majd abban, hogy jó kiállású, bátor előadóvá válj.

Ízelítő a foglalkozások tematikájából:

Mi mindennel hathatunk a hallgatóságra, a jó szónok ismérvei; Beszédtechnika (hangképzés, hangerő, hangsúlyok); A metakommunikáció szerepe, fontossága; A beszéd felépítésének, szerkesztésének fortélyai; A memorizálás technikái; Érvelési technikák; Kérdezéstechnikák; Érdekérvényesítési készségek fejlesztése; Disputa – a vitatkozás művészete – mindeközben sok- sok játékos, kreatív beszédgyakorlat

2.

Szókincskereső

(Horváth Tímea)

 

Érdekel, honnan ered egy-egy magyar szavunk, közmondásunk? Szívesen megtudnád, hogy mondják azt a tanult idegen nyelveden? Szereted a nyelvi fejtörőket, szórejtvényeket (magyar és idegen nyelven egyaránt)? Játékos formában fejlesztenéd szókincsedet? Akkor itt a helyed, várunk!

Ízelítőül néhány téma: idegen szavak a magyarban, magyar szavak az idegen nyelvekben, jövevényszavaink, nyelvi furcsaságok, szólások és közmondások, szállóigék, szórejtvénykészítés magyar és idegen nyelven, ismerkedés a görög és cirill betűkkel, oda-vissza fordítás / ferdítés, játékos nyelvleckék, miniszótár-készítés.

3.

Sport és történelem

(Lencsés Barna)

A foglalkozás egyik célja, hogy bemutassa a sport kialakulásának és fejlődésének a történetét a kezdetektől napjainkig. Másrészt pedig a diákok áttekintést kaphatnak arról, hogy a történelmi események, a politika hogyan befolyásolta- negatívan és pozitívan is- a sportot és az egyes emberek, sportolók életét.

Az órákon a diákoknak arra is lesz lehetősége, hogy prezentáció formájában bemutassák egy-egy meghatározó sportoló életútját.

Néhány tervezett téma: az ókori olimpiai játékok; a középkori lovagok és lovagi játékok; a modern sport születése a XIX.században; a boldog békeidők sportélete; meghatározó sportklubok története; Trianon hatása a magyar sportra; a modern kori olimpiák, bojkottok az olimpiákon; a második világháború következményei a sportéletben; az ötvenes évek politikája és a sportsikerek, pl.: Aranycsapat, helsinki olimpia; 1956 és a sport

4.

Sokoldalú és elengedhetetlen (mindennapi) kémia

(Takó Géza)

A foglalkozás célja az órai tartalmak olyan tartalmakkal való kiegészítése, amelyekkel a kémiát a művészetekkel, a háztartási kémiával és a tudatos környezetvédelemmel kapcsolja össze. A foglalkozások mindig gyakorlati tevékenységeket is foglalnak magukba, elősegítve a diákok kézügyességének és a szép iránti ízlésük fejlesztését. A komplex kapcsolatok, amelyeket különböző tartalmak között fedezhetnek fel, fejlesztik a diákok gondolkodásmódját és bővítik látókörüket. A tartalmak, amelyekkel az élet különböző területein találkoznak és kémiával hozhatók kapcsolatba, hozzásegítik a diákot, hogy más perspektívából lássák a világot.

A foglalkozásokra 9 témakört terveztünk: A Világ anyagi oldala – különböző elemek előfordulása és azok azonosítása; Műtárgyak a természetben – az anyagok korróziója; Művészeti alapanyagok – a gipsz és az agyag; Színes világunk – olajfestékek

Vizek és vizek – a természetes vizek összetétele és felhasználásuk; Rend és rendezetlenség – kristályos és amorf anyagok előállítása és felhasználásuk; Savak kettőssége – szervetlen savak jó és rossz hatások; Vegyszerek az energia szolgálatában – galvánelemek, napelemek; A pH és a HACCP – élelmiszervizsgálatok.

A témakörök az általános és szervetlen kémiához kapcsolódnak, mivel a 9. osztályban a kémiának ezen területeit tanulmányozzák a diákok.

5.

Gömbi geometria (Dobronayné Gülch Bernadett)

A minden eddigi matematikai tudásunkat porba döntő “labda”(Gömbi geometria)

Szeretettel várom a kurzusra azokat a diákokat, akik nyitottak a hagyományostól eltérő geometriai gondolkodás közös kibontakoztatására egy kis kalandozással.

Kedvcsináló kérdések: Mégis metszhetik egymást a párhuzamos egyenesek?; Mégis lehet egy körnek két középpontja?; Mégis létezik olyan háromszög, melynek két derékszöge van, netalán három? stb …Mindezt játékosan!!!

6. Rólad szól a történet (Mucsi Ildikó)

 

Olvasókör a biblioterápia eszközeivel. Az olvasókör célja, hogy megoldás keressen a foglalkozásokon részt vevő korosztály életszakaszának sajátos problémáira, irodalmi művek és hősök segítségével. A biblioterápia szelíd gyógymód, az emberi személyiségfejlődéssel járó normatív krízisek kezelésében nyújt alternatívákat, a saját erő mozgósításával. Színvonalas irodalmi művekről szóló beszélgetések keretében zajlik, de nem irodalomóra, és a műveket nem az esztétikai műelemzés eszközeivel közelítjük meg. A tagok bátran megnyilvánulhatnak, bármely gondolatukat szabadon megoszthatják, itt nem lehet „rosszul felelni”. A kölcsönös bizalom érdekében a kör zárt csoportként működik, és a tagok vállalják, hogy az elhangzott személyes közlések nem kerülnek a körön kívül. A biblioterápia segít eligazodni a tizenéves kor útvesztőiben. A foglalkozások tematikája mindig az adott csoport összetételéhez és igényeihez igazodik. A tagok által problémaként megélt élethelyzetekhez keres a terapeuta adekvát műveket.

Foglalkozások:I’m a hero…; Ki kapja a pofont?; A világ legszebb vízihullája; Késes betlehemezés; Gyógynövény a világ tetején; Én vagyok a „fekete bárány”; Herceg a fehér lovon?; Küzdelem a sárkánnyal; Kis testi hiba; Lógok a szeren

 

TEHETSÉG ÓRÁK 10. ÉVFOLYAM 2018/19. TANÉV,

HETI 1 ÓRA kötelezően választható tárgy

1. Háború a mikróbák világában (Visy István) ·       Tudtad, hogy a baktériumok is ökölre mennek?

·       Hányféle baktérium van és miért van az, hogy mindenhol jelen vannak?

·       Miért kapunk antibiotikumot, amikor betegek vagyunk?

·       Érdekel, hogy készül a káposzta?

·       Miért nem ihatunk a pocsolyából?

·       Miért romlanak meg az élelmiszerek és miért leszünk betegek, ha elfogyasztjuk őket?

·       De azt sem tudod, hogy néznek ki a baktériumok?

Ezen és ehhez hasonló kérdéseket válaszolunk meg idén a biológia tehetségsáv órákon.

2. Kreatív írás

(Ángyán Péter)

 

„- Uram! A késemért jöttem!

– Hol hagyta?

– Valami matrózban.

– Milyen kés volt?

– Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta?

– Várjunk… Csak lassan, kérem… Milyen volt a nyele?

– Kagyló.

– Hány részből?

– Egy darabból készült.

– Akkor nincs baj. Megvan a kés!

– Hol?

– A hátamban.

– Köszönöm…

– Kérem…”

(Rejtő Jenő, Piszkos Fred, a kapitány)

 

Tegyük fel, hogy megszakadt itt ez a szöveg. Milyen gondolataid vannak a végén? Folytatható? Merre? Hogyan? Milyen eszközökkel? Vagy-e elég kreatív, hogy folytasd? Rejtő Jenő folytatta valahogy és működni látszik a szövege. Sokan falták, fogyasztották a megjelenése óta. De miért ne lehetne a te írásod is ilyen? Mármint nem olyan, mint Rejtőé. Teljesen más. Vagy mégsem?

 

A kreatív írás tehetségóra azoknak a diákoknak az érdeklődésére tart számot, akik szívesen kipróbálnák – vagy akár már ki is próbálták – magukat a szövegalkotás terén egy kicsit másként, mint amit a klasszikus értelemben vett fogalmazások világa jelent. Szívesen kísérleteznél versmértékekkel? Írnál eredetmítoszt? Átalakítanál, folytatnál, új fordulatokkal látnál el létező irodalmi műveket? Esetleg szívesen megírnád például Antigoné védőbeszédét? Ha lenne kedved ilyen és hasonló módokon rövidebb-hosszabb szövegeket alkotni, jelentkezz és próbáld ki magad bátran!

 

3. Sport és történelem

(Lencsés Barna)

A foglalkozás egyik célja, hogy bemutassa a sport kialakulásának és fejlődésének a történetét a kezdetektől napjainkig. Másrészt pedig a diákok áttekintést kaphatnak arról, hogy a történelmi események, a politika hogyan befolyásolta- negatívan és pozitívan is- a sportot és az egyes emberek, sportolók életét.

Az órákon a diákoknak arra is lesz lehetősége, hogy prezentáció formájában bemutassák egy-egy meghatározó sportoló életútját.

Néhány tervezett téma: az ókori olimpiai játékok; a középkori lovagok és lovagi játékok; a modern sport születése a XIX.században; a boldog békeidők sportélete; meghatározó sportklubok története; Trianon hatása a magyar sportra; a modern kori olimpiák, bojkottok az olimpiákon; a második világháború következményei a sportéletben; az ötvenes évek politikája és a sportsikerek, pl.: Aranycsapat, helsinki olimpia; 1956 és a sport

4. Kalandozások a német kultúrában

(Szabó Árpád Attiláné)

Legendák, mondák, mesék világa

 

Ki is volt az a „csontos Szigfried”?

Mit tudhatunk meg a „Patkányfogóról”?

Ki látta a „Loreley”-t?

És amit tudni szeretnél a Grimm testvérekről …

 

Ha kedvet érzel a titkok felderítéséhez, köztünk a helyed!

Belépőként csak az a feltétel, hogy megfelelő szinten értsd és beszéld a német nyelvet. Bízz a tudásodban, és érdekes utazásokat tehetsz egy különös világban!

5. Angol

(Szőke Zoltán)

Irányított és improvizációs párbeszédgyakorlatok némi humorral fűszerezve.
6. Rajz (Ellenbacher Ibolya)
7. Kötelezők után szabadon (Mucsi Ildikó)

 

Olvasókör a biblioterápia eszközeivel. Milyen titkokat rejtenek az irodalmi szövegek? Mi az, ami az irodalomórákon sosem derült ki?

Nyomozzuk ki együtt!

Az olvasókör célja, hogy irodalmi művek bevonásával választ tudjunk adni a létezés nagy kérdéseire. Beszélgetünk életről, halálról, szeretetről, a felnőtté válás nehézségeiről, az emberi kapcsolatok szövevényességéről, a minket érintő konfliktusokról, elakadásainkról, örömeinkről és bánatainkról. Természetesen minden kényszer nélkül. Felhasználjuk ehhez képzelőerőnket, kreativitásunkat és játékos kedvünket. A csoportban szerzett élmények segítenek majd bennünket önmagunk és mások teljesebb megismerésében, megértésében és elfogadásában, fejlesztik empátiánkat, továbbá technikát adnak a kezünkbe a stressz kezelésére.

A tematika minden esetben az adott csoport összetételéhez és problémáihoz illeszkedik, a tagok vállalják, hogy az elhangzott személyes közléseket titokként kezelik.