PREMONTREI ZENEISKOLA
ZENE, LITURGIA, KÖZÖSSÉG, ÉLMÉNY
"A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal. Teljes lelki élet zene nélkül nincs. Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be."
Kodály Zoltán: „Mire való a zenei önképzőkör? (1944)” In: Uő: Visszatekintés I. 156.
A Premontrei Zeneiskola elsősorban a Premontrei Iskolaközpontba járó diákoknak szeretne zenetanulási, zenélési lehetőséget nyújtani. A hozzánk jelentkező növendékek egy része itt kezd zenét tanulni, de vannak olyanok is, akik megkezdett zenei tanulmányaikat folytatják nálunk. Akad olyan növendékünk is, aki egy másik zeneiskolában folytatott tanulmányait egészíti ki nálunk hallgatott egyéni és csoportos órákkal. Kiváló hangszeres tanáraink, egyházzenészeink, kórusvezetőink és szolfézs-zeneelmélet oktatóink közreműködésével a fejlődés eredménye néhány év alatt kézzelfogható.
TANÁRAINK ÉS MUNKATÁRSAINK:
Bálint Orsolya — cselló
Balogh Gyula — zongora, jazz-zongora
Csizmadi Kinga — fuvula, furulya
Farkas Domonkos DLA — egyházzene
Földváryné Nényei Sára — kórus, szolfézs
Gesztesi–Tóth László DLA — orgona, zongora
Jobbágy–Langer Dóra — szolfézs
Klimászné Varga Zsófia — furulya, fuvola, kamarazene (GYES)
Kovács László F. — zongora
Orbán–Katona Ágnes Ariadné — furulya, fuvola, kamarazene (GYES)
Rab Kamilla — zongora
Szabóné Szonda Gabriella — furulya, fuvola, zeneiskolai titkár
Vadász Gellért — furulya, fuvola, jazz-szaxofon
Valastyán Tamás — gitár
Varga László DLA — zongora, orgona
TANSZAKOK:
ZONGORA (BILLENTYŰS TANSZAK)
Ki ne szeretne megtanulni zongorázni, orgonálni? Szólni az angyalok nyelvén? A magyarországi zongoraoktatás 150 éves hagyománya a világ élvonalába tartozik. Az egyszerű, kiforrott és a megújulásra mindig nyitott módszerek életre szóló tudást és tapasztalatot nyújtanak a növendékeknek. Az órákon hétről-hétre megtanulhatjuk, hogyan kell egy féléves, egyéves folyamatot lépésről-lépésre megtervezni és a gyakorlatban megvalósítani. Így nem csak a zene és a hangszerjáték alapjait sajátíthatjuk el, hanem az élet minden területén jól kamatoztatható talentumok birtokába juthatunk. Ha felkeltettük érdeklődésedet, kedvet, és szorgalmat érzel magadban a hangszeres játékra, akkor sok szeretettel várunk a billentyűs tanszakon!
ORGONA (BILLENTYŰS TANSZAK):
Az orgona tanszak növendékei megismerkedhetnek a „Hangszerek királynőjével”, az orgonával is. Az európai kultúrtörténet a görög-római kultúrából hagyományozódik, így van ez az orgona történetével is. Kteszibiosz, egy Krisztus előtt 4. században élt alaxandriai mérnök volt az, akinek több tucat találmányával együtt az orgonát is köszönhetjük.. Később Rómában a gladiátor versenyek kísérő hangszere volt, majd a római birodalom bukása után Bizánc őrizte meg és fejlesztette tovább az orgonát. Innen került Európába és lett hamarosan az Egyház legfontosabb hangszere. Ma Európában több ezer orgona hirdeti Isten dicsőségét, a legkülönfélébb méretben és stílusban. Vannak egészen kicsi orgonák 2-3 sípsorral, de léteznek óriási hangszerek is, mint pl. a Szent István Bazilika nagyorgonája, melyben mintegy 6500 síp helyezkedik el.
Az Egyház és azon belül a Premontrei Rend életében is megkülönböztetett helye van az orgonának, ez az a hangszer, ami kíséri és kiegészíti a szentmisék és zsolozsmaórák énekeit. Iskolánkban —az országban egyedülálló módon— több sípos orgona is rendelkezésre áll. Legnagyobb közülük a kápolnában található 2 manuálos, 9 regiszteres hangszer, az orgonaórák többsége ezen zajlik. De rendelkezünk még egy 3 regiszteres continuo orgonával is az Auditoriumban. A Zeneiskolában található Magyarország egyetlen Orgelkids hangszere is, amely egy kicsi, összerakható orgona, amelyet a diákok akár egy tanóra keretében tudnak felépíteni, miközben megismerhetik az orgona működési elvét. Az iskolában több harmónium is van, ezek működésével is megismerkedünk az orgonaórákon. Egyházi fenntartású zeneiskolaként az orgonaoktatás során lehetőséget adunk növendékeinknek, hogy liturgikus alkalmakon is szolgálhassanak (iskolamisék, zsolozsmaórák, adventi roráték), amely ugyan komoly felkészülést és sok gyakorlást igényel, de akik ebbe belekóstolnak, maradandó élményeket szereznek vele, nemcsak saját maguknak, de az iskolai közösségnek is. (Az orgonatanulás zongora előképzettséget igényel, legalább 3–4 év zongora tanulmányok után javasoljuk az orgonával való foglalkozást.)
FURULYA, FUVOLA (FAFÚVÓS TANSZAK)
A furulya vagy blockflöte a fafúvós hangszerek családjába tartozik annak ellenére, hogy manapság legtöbbször műanyagból készül. A reneszánsz és a barokk zene kedvelt hangszere volt, mára kicsit háttérbe szorult a komolyzenében. Megszólaltatása igen egyszerű: a hangszer tetején található sípszerű fúvókába fújt levegővel szólaltatható meg. Így ideális lehet azoknak, akik még csak ismerkednek a hangszerekkel, vagy semmilyen zenei előképzettségük nincs. Később pedig kitartó, szorgalmas gyakorlással igen komoly szintre emelhetik tudásukat. Magasabb évfolyamokon különböző hangolású hangszereken is lehet tanulni (altfurulya, tenorfurulya).
A fuvola az egyik legnépszerűbb fúvós hangszer, melyet ma elsősorban fémből gyártanak, de eredetileg fából (leggyakrabban szilvafából, később hegyikristályból, üvegből) készítettek. A legelső hangszerek az őskorban elefántcsontból készültek. A fafúvós családhoz tartozik. Jelenlegi kinézetét Theobald Böhm alakította ki, az 1800-as években. Barokk, fából készült változata is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Figyelemreméltó kinézeténél csak a gyönyörű, lágy, hajlékony hangszíne teszi még szerethetőbbé. A hangszert a jobb oldalra tartjuk, ezért harántfuvolának nevezzük. A hangot a játékos ajkai által, a hangszer fej részén található befúvónyílásra irányított levegővel szólaltatja meg. A különböző hangszíneket, hangmagasságokat a billentyűk segítségével is képezzük.
A hangszeres órákon kapott zenei élmények hozzájárulnak ahhoz, hogy számos pozitív élménnyel gazdagodjanak a növendékek. A zene hatást gyakorol az agyi tevékenységre, bizonyított kapcsolat van például a zenei tanulás és az idegennyelvek elsajátítása között, de sok más területen is észrevehető a pozitív hatása. Kreativitás, intelligencia, motoros képességek, komplex gondolkodás képessége, emlékezőképesség, így a zenélés reál és humán tárgyak elsajátításában is segít. A hangszeres órák mellett, rendszeresek a közös programok: koncertek, élmény-órák, alkalmi kamarazenei együttesek alakítása. Az elkészült produkciókkal részt veszünk az iskolai eseményeken is; valamint tehetséges tanítványainkat versenyekre visszük, hogy még jobban kibontakozhassanak, megismerjék kortársaikat, akár országos szinten. Továbbá lehetőséget teremtünk, hogy aki szeretné és alkalmas rá, a zenei pályán folytathassa tanulmányait.
CSELLÓ (VONÓS TANSZAK)
A cselló, más néven gordonka a vonós hangszercsalád tagja, elengedhetetlen a zenekari és a kamarazenei művek előadásánál. Gyönyörű, lágy tónusú hangfekvése az emberi hanggal rokon. Neves zeneszerzők nem véletlenül írtak rá sok szép szóló- és zongorakíséretes darabot, melyekből sok már a zeneiskolai tanulmányok alatt is elsajátítható! Különlegessége, hogy a nagytestű vonós hangszer rezgését a hangszerjátékos a saját testén is érzékeli. A megnyugtató, bársonyos hang mellett ezek a rezgések is örömet okoznak, stresszoldó, gyógyító hatással bírnak. Bizonyított tény, hogy a hangszertanulás a kreativitás mellett kitartásra nevel, javítja a koncentrációt, fejleszti a memóriát. Két-három év csellótanulás után a növendék kisebb kamaracsoportokban a társas zenélés örömét is megtapasztalhatja!
GITÁR (AKKORDIKUS TANSZAK)
Iskolánkban 2020-óta van lehetőség gitártanulásra. A klasszikus zene tanulása minden kezdő hangszertanuló életének fontos része. A kiegészítő tananyagok —pl. könnyűzenei dalok— viszont bátran lehet színezni változatossá tenni a tananyagot, hisz ezek a zenei művek kezdetben közelebb állank tanulóinkhoz. Sokat segít ez a belső motivációk kialakításban. Egyes tanulók igénylik jazz örökzöldek tanulását is, ez külön öröm, így tudásuk és érdeklődésük is kifinomultabbá, összetettebbé válik. Nagy szerepet kap az órákon a barátságos, szeretetteli, biztató, megerősítő attitűd, amely segít a hangszertanulást kísérő nehézségek legküzdésében és új konfliktuskezelő stratégiák kialakításában. Ezeket segítik elő oktatónk zeneterápiai tanulmányai és több évtizedes szakmai tapasztalata.
SZOLFÉZS—ZENEELMÉLET
A hangszer tanulása mellett a zene elméletével és a kottaolvasás gyakorlatával is foglalkozunk a szolfézs tantárgy keretében. Törekszünk arra, hogy a szolfézs ne csak száraz elmélet legyen, hanem kapcsolódjon a gyakorlathoz. A csoportos órákon feljesztjük a ritmuskészséget, a tempótartást is, ami az együttzenéléssel, ritmuskíséretekkel gyorsabb eredményt ér el. A hangnemek működését is igyekszünk gyakorlati, interaktív módon megmutatni. Hiszünk benne, hogy a hangszeres kollégák munkáját segítjük a szolfézsórákon tanultakkal. Négy év szolfézstanulás után lehetőség van alapvizsgát tenni. Az erre készülőknek külön csoportot tartunk fenn. A sikeres vizsgát tett diákoknak más csoportos órákon van lehetőségük részt venni.
FELVÉTELI KÖVETELMÉNYEK:
Kezdőknek: két népdal éneklése, dallam visszaéneklése, ritmus visszatapsolása
Haladóknak: két népdal éneklése, dallam visszaéneklése, ritmus visszatapsolása, egy előadási darab eljátszása a választott hangszeren. (Leendő orgonistáknak zongorán.)
PREMONTREI ISKOLAKÖZPONT
ZENEISKOLA ALSZÁMLA
OTP 11784009-22228015
.jpg)
Claymont, Delaware-ből érkezett diákokat és tanárokat fogadtunk intézményünkben.

Szeptember 13-án a Nyitott Templomok programsorozat keretében a gödöllői Premontrei Apátság Szent Ágoston temploma is megnyitja kapuit az érdeklődők előtt.

alumni
naptár
e-napló
támogatás













2103 Gödöllő, Pf.: 317.
+36 28 514 996
azonosító: 038127